Sachsenhausen

I onsdags åkte vi till Sachsenhausen koncentrationsläger. Det ligger ca 45 min utanför Berlin och är ett av de första lägrerna. Det var det vettigaste man har gjort på en resa, och kanske bland det vettigaste någonsin. Vi gick runt i fem timmar men fick ändå skynda för att hinna med allt. Mycket var borta efter de hade bränt ner baracker och sprängt krematoriet. Personliga berättelser fanns, vi lärde oss saker som vi inte hade någon aning om och det blev uppenbart för en att det var en ren dödsfabrik. Jag försökte alltid stanna upp och försöka förstå. Såg scener framför mig på platserna jag var. Det var fattbart samtidigt som jag inte fattade någonting. Det tyngsta av allt var obduktionshuset med källaren där man förvarat kroppar, det fanns till och med blod kvar på golvet, som hade en enormt tung känsla av död. Efteråt var man helt slut. Mitt bästa Berlintips. Entré är gratis, vill man höra berättelser så kostar det 3 euro och man tar sig dit på en vanlig tunnelbanebiljett. Värt all ens tid och ork.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0