Vad sätter man för pris på något som betyder otroligt mycket för en?

Ibland får jag frågor om jag säljer det jag gör, folk vill att jag ska göra tavlor till dem eller vill köpa något. Jag är väldigt förvirrad över detta. Jag tänkte försöka reda ut mina tankar om det här och så kanske ni kan säga vad ni tycker?
 


För det första. Jag tycker inte alls att mina saker är bra nog att sälja. Jag pratade med min lärare om varför ett konstverk kostar ungefär mellan 10 000 kr och 40 000 kr när man är på gallerier, för inte är det materialet inte. Hon svarade "om man säljer via gallerier så ska de i första hand ha ca hälften av den summan, sen ska man tänka på materialet såklart, och tid som du har lagt ner, och efter skatt och hyra och sånt så har man sedan inte så mycket kvar till dig själv trotts allt." Nä fan det är sant tänkte jag och svarade att dessutom lägger man inte bara ner tid utan också själ och hjärta i det. Nu säljer jag ju inte via galleri (hahahahhahaha) utan det hade ju blivit svart och pengar i handen osv. Jag räknade ut vad jag kanske skulle behöva ta för en tavla. Om jag tänker in material och tid så skulle det gå på en tusing. (OBS för målningar då)
 
 
Tusen spänn för en tavla som jag har gjort. Jag kan fan inte med att begära det känner jag. Jag är inte bra nog. (obs detta är inte ett bekräftelsebehovsinlägg jag har precis börjat med konst så taga ner lite va) Samtidigt så tänker jag att "vanligt" folk inte tycker konst är värt så mycket och jag skulle aldrig få sålt någonting alls. Att man inte ser det som ett jobb, att konstnärer inte behöver betala hyra eller mat. Men det är en fördom jag har. Dessutom har det jag blir nöjd med ett extremt högt affektionsvärde från mitt håll. De blir otroligt värdefulla för mig. Detta är min själ i materiell form och vad sätter man för pris på någonting som betyder jättemycket för en?
 
 

Dock funderar jag på att teckna saker som jag kan sälja som prints. Det kan bli mycket billigare. För det är ju inte heller ett original. Till exempel krokier eller kanske ett beställt tecknat porträtt som en figur skulle man kunna lösa för vettiga pengar istället. Det här med tavlor är fan svårt asså.
 
 

Kommentarer
Postat av: Matilda

Jag tycker att prints låter vettigast, vänta med att försöka sälja tavlor, det kanske kommer mer med tiden, ett sug att köpa en tavla för en tusing. Med print får du en större kundkrets, fler känner till dig, snarare än de få som skulle köpa en tavla. Fler har rånet med prints, plus att i dagens samhälle så är det väl lite så att ju mer man köper desto bättre, och ju billigare desto bättre. Gör som posters, skaffa ett bord på typ majornaloppisen och liknande. Lägg ut trycken och så får folk köpa för typ 100-150 kr, och sprid sprid sprid på Facebook!

Svar: Ja det är faktiskt precis så har nog ska göra :) jag tycker det är najs när konst blir tillgängligt för oss som inte har så mycket pengar lixom! jag ska lätt skaffa bord på majornaloppisen! du får gärna hjälpa mig då <3
Wilda Lindhé

2014-02-24 @ 14:49:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0